Alla inlägg under juli 2010

Av Maria och Jimmy - 24 juli 2010 00:29

Tre steg mellan mig och morfar, utan att hålla i någon/något, tog Saga idag!


Bloggaren fortsätter hålla semester men återkommer!

Av Maria och Jimmy - 7 juli 2010 23:20

Saga har haft en period när hon inte har användt/lärt sig några nya tecken. Hon har användt och härmat de som hon har kunnat. Men nu känns det som det har vänt och hon är redo för nya utmaningar. Därför har jag ikväll gjort en ny teckenpärm åt henne. Vi tittar ofta i hennes böcker/pärmar när hon sitter på pottan. Känns inte som det blir så mycket "träning" då...!


I hennes nya pärm finns följande tecken:

kanin, häst, anka, groda, myra, nykelpiga, gröt, ost, pannkaka, potatis, saft, kaka, glass, stol, säng, soffa, förskola, båt, blomma, leksaker, prata i telefon, pussa, gunga, gå, öga, öra, mun, näsa, mage och ben.


Idag när vi skulle åka en runda hem till min pappa härmade hon för första gången tecknet morfar, "gubbe"!


Kram Maria

Av Maria och Jimmy - 7 juli 2010 22:21

Till hösten kommer det finnas möjlighet att gå teckenkurser på habiliteringen.


Det finns möjlighet att gå en Grundkurs i Tecken.

Kursen kommer vara 10 tisdagar i september till november kl 13-15.


Jag och Jimmy kommer ev gå (om det löser sig med barnvakt) en tillämpnings- och inspirationskurs i Tecken.

Den kommer gå både 5 fredagar i november till december kl 9-11 samt 5 torsdagar oktober till december kl 16-17.30


Kurserna vänder sig till föräldrar och anhöriga.


Om någon i vår närhet är intresserad av att gå hör av er snarast till oss!!!


/Maria

Av Maria och Jimmy - 6 juli 2010 22:31

... har det varit de senaste dagarna.

I lördags hade vi sista kalaset för barnen. En härlig sommardag med många fina presenter!


    

Isac hjälper gärna lillasyster!


  

Promenad med mormor o morfar.


  

Mosters kille!


  

Isac serverade läskande drinkar i kiosken!


  

Att klättra upp och ner från soffan samt sätta sig på armstödet är en mycket rolig sysselsättning enligt Saga.



I söndags var det ännu en härlig sommardag så det blev en tur till Klagshamn för bad och lek!


  Jag och mina badkillar!


 


På kvällen var det grillparty hemma hos mamma och pappa!



Igår blev det en tur till Lomma tillsammans med Isac och Sagas dagiskompisar: Aleksander och Oliver.  

WOW! Detta är livet. Sand och vatten:)


På kvällen blev det en tur till Ystad. Mamma och pappa har husvagnen där hela sommaren och Emma och Johan bodde i den en natt nu när de är nere. Vi hade en underbar kväll med grillning, promenad, glass och en massa mys. Nu längtar vi alla tills det är vår tur att bo där!!!


       


Vi fortsätter att njuta av sommaren!


Kram Maria       

Av Maria och Jimmy - 2 juli 2010 11:58

från lekplatsen för att äta lunch, släpper Saga mina händer och tecknar: äta - macka - gott! Häftigt!!!


Nu ska här byggas lego med stora killen!


Kram Maria

Av Maria och Jimmy - 1 juli 2010 22:26

Till vardags funderar jag inte så mycket på att Saga har Downs syndrom. Det har på något sätt blivit en vardag, något självklart. De flesta människor vi möter i vardagen vet att Saga har DS. Det är inget konstigt, de ser Saga för Saga, vilket gör mig glad.

Men, när vi nu till exempel har varit på semseter en vecka eller varit och badat i veckan möter man en massa människor som inget vet om Saga, oss, DS osv.

Jag märker att folk tittar "lite extra" på tjejen med det lilla extra. Det är absolut inget jag tycker är jobbigt. Jag älskar min Saga, jag är stolt över henne men jag kan inte låta bli att undra vad de tänker... Tänker dem: åh vilken söt liten tjej, åh vilken tur att det inte "drabbat" oss, åh undra varför hon inte går, åh varför pratar hon inte... eller vad tänker de egentligen. Ni som känner mig vet att jag är väldigt nyfiken... på gott och ont. De som vågar säga något eller fråga något, deras ärlighet/mod uppskattar jag!


Njuter!

Jag njuter verkligen denna sommaren. Njuter av att få vara med mina barn. Njuter av att se dem pigga och glada, sugna på att hitta på en massa skoj.

Njuter av att se dem utvecklas. Njuter av att se Saga hänga med mer och mer både med tecken och rörelser när hon ser sina teckenfilmer. Njuter av att se Saga utan problem teckna 30 tecken när hon tittar i sin teckenpärm. Njuter av att se att Isac blir mer och mer självständig. Njuter av att Isac får följa med kompisen på spännande äventyr. Njuter av sommarvärmen. Njuter av att få gå och "pilla" i trädgården om kvällarna. Njuter...


Jag njuter denna sommaren, något jag inte gjort mycket de två senaste...

Njut du med!


Kram Maria

Skapa flashcards