Direktlänk till inlägg 4 september 2011

Det sociala...

Av Maria och Jimmy - 4 september 2011 20:51

Efter 2 veckor på förskolan har Sagas resurs börjat fundera på det sociala samspelet. Hur de ska få tjejen att leka mer med de andra barnen...


Hon är nyfiken på de andra barnen, tar sig gärna till dem och leker bredvid.  Hon kan lika gärna sitta sjäv i tex sandlådan och gräva för sig själv.


Mognadsmässigt tror inte jag att hon har kommit längre än "bredvid" lekandet. Nöjd med det. Men härmar gärna det andra gör!


Hon har börjat leka lite rollekar, leker att hon lagar mat, lekar att dockorna ska sova, äta osv.


Här hemma kan jag uppleva att vi ibland måste visa hennen vägen, visa hur man leker vissa lekar, hur man kan leka med saker, vad man kan hitta på osv.


Hur fungerar det sociala för era barn?

Har ni några tips och idéer hur vi kan arbeta vidare med det sociala?

Hur arbetar de på era förskolor?


Tacksam för alla små svar;)

Kram Maria  

( ett något rörigt inlägg... hoppas ni förstår mina tankar)

 
 
Ingen bild

Tove

5 september 2011 21:15

Hej igen!
Vår Elsa tycker mycket om att leka både bredvid andra barn, med andra barn och för sig själv. Jag upplever att hon "tränar" lek och samspel hemma på brorsan (Hugo 4,5) och sedan tar med sig det till förskolan...
På förskolan är Elsa gärna med de lite äldre flickorna och får ofta vara med och leka rollekar som de då regisserar åt henne, kan man säga. När det gäller Elsa är andra barn helt klart de hon tar mest intryck av så jag tror det är guld just när hon bjuds in och får vara med de andra barnen.

 
Helena

Helena

8 september 2011 12:36

Hej Maria! Jag kan bara instämma i allt du skriver. Det är precis samma sak för Lova och också vår förskola har satt det som främsta målsättning - att få igång det sociala samspelet med dom andra barnen. Hur man gör vet jag inte. Får du tips får du gärna höra av dig. Jag får återkomma längre fram när jag ser hur det går på vår förskola./Helena

http://lillaell.blogspot.com

 
Ingen bild

Morfar

9 september 2011 11:39

Hello Oxie Hämtade vår solstråle på dagis i tisdags Saga hon lyser med hela ansiktet när hon ser när man kommer så sätter man sig ner på knä och ut med den stora famnen men vad händer jo när Saga är nästan framme så skrattar hon och vänder på klacken och skrattet blir ännu högre bus på dig Saga. Det går bra att ta på kläderna och skorna men sen när vi kommer ut till alla barn sen kan man glömma att Saga vill gå hem.Skulle hämta Isac Men Jimmy var på väg men det kommer fler tillfälle. Kul att andra skriver om sina änglar så man kan byta lite ideer och lära sig som man inte tänker på? Kram Morfar.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria och Jimmy - 12 mars 2014 17:10

http://www.ur.se/Produkter/179270-Du-och-jag-Ebba-och-William ...

Av Maria och Jimmy - 10 mars 2014 21:13


Dagen närmar sig och vill du uppmärksamma den kan du bära udda strumpor den 21/3! ...

Av Maria och Jimmy - 4 mars 2014 22:54

11.20 in i programmet dyker vår tv-stjärna upp!!! http://www.svtplay.se/video/1849862/4-3-22-00 ...

Av Maria och Jimmy - 4 mars 2014 20:51

Några gången under detta reportage syns en lycklig Saga!!! Inspelning under hennes fotbollsträning! http://www.svt.se/sport/grunden-bois-kritiserar-forbundet ...

Av Maria och Jimmy - 3 februari 2014 16:52


Nybadad tjej planerar för veckan som kommer!

Ovido - Quiz & Flashcards