Direktlänk till inlägg 26 augusti 2011

Möte

Av Maria och Jimmy - 26 augusti 2011 20:45

I veckan som gick var jag och Saga på Hab och träffade logoped och specialpedagog. Lite lek, spel, frågor och prat. De ville ha en färsk bild av tjejen inför vårt "stormöte" på förskolan med bla vår handledare i Karlstadmodellen.  Deras spontna kommentar var att tjejen ökat på sitt teckenförråd, anväder fler ljud, leker rollekar med smådockor och bjuder in mer till lek än tidigare. Vad vi ska arbeta med framöver kommer vi diskutera på det kommande mötet:)


När vi var klara och vi säger detta till Saga, går hon till dörren, öppnar den, går ut och vinkar till oss. Inte speciellt bekymrad över att jag är kvar i rummet och pratar.

Ute i korridoren träffar hon "vår" underbara kurator A. Hon känner dirket igen Saga fast vi inte haft någon närmare kontakt på läääänge nu. När Saga var nyfödd var hon vår räddning. Det var hon som kom till oss på sjukhuset när läkaren misstänkte att Saga hade DS. Det var hon vi pratad med under den första tiden när alla tankar och känslor var i omlopp, det var hon som kom hem till oss, det var hon som hjälpte oss med alla papper, dipans till Isac på förskolan, vårdbidrag mm. Tror inte hon vet hur viktig hon varit för oss. Borde ta och berätta det för henne nästa gång jag ser henne.


I alla fall.... när jag sen kommer ut från rummet börjar vi såklart prata. Om att Saga blivit så stor. A: Maria tänk när du bara tyckte hon satt och satt...(jag kände en stress då över att hon bara satt där på golvet och var så nöjd med det...) Minns du att jag sa att hon kommer att gå... men det hjälper inte vad vi andra säger, det hjälper inte vad andra säger om sitt barn, att det kommer. Man måste uppleva det själv eller hur Maria. Underbara kloka A! För precis så är det, vi träffade många som sa, det kommer men vad hjälpte det... Efter tre år med finaste Saga har jag själv upplevt att "det" kommer. Det tar sin lilla tid och det får det göra. Jag är inte längre stressad, jag njuter mer av nuet och det Saga kan här och nu. Det finns hela tiden nya saker Saga behöver träna på och lära sig. Men jag vet att det kommer, det behävs bara lite extra träning, lite extra tålmod och barn och vuxna runt omkring henne som visar henne vägen. Som utmanar henne, som pressar henne lite, som ger henne massor med kärlek och njuter av den underbara tjej hon är!


Efter en grymt intesiv arbetsvecka där jag arbetat betydligt mer än mina 80 %, besök på Malmöfestivalen i em/kväll med bla underhålling av SjörövarMange och Kattapirat är det nu mys i soffan med Isac. Saga sover gott!

I helgen väntar kräftskiva och Me&I party här hemma.


Njut av helgen och era barn

Stort tack till alla läsare som berättat vem ni är. Några här på bloggen, några på fb, några på mail och några på jobb:)


Kram till er!

 
 
Ingen bild

Morfar

27 augusti 2011 10:32

Hello Oxie jag har hört många gånger att jag är envis princip människa från vem behöver jag inte skriva men jag tror stenhårt på detta om man tar det i små lagom bitar?? ???? Allt stöd ni har runt om er funkar och det kan man inte beskriva i ord det är saker man känner.Vi jobbar alla så gott det går kram Morfar.

 
Ingen bild

Moster Emma

28 augusti 2011 22:15

Fint skrivet syster!
Du är min förebild. Du är så stark och klok.

Stor kram till er alla fyra!

 
Ingen bild

Tove

28 augusti 2011 22:39

Hej!
Är mamma till Elsa, 2,5 år, med DS. Läser ofta er blogg och känner igen mig (och Elsa) i såå mycket av det du skriver! Saga har blivit lite av en förebild här hemma. Det skiljer ungefär ett halvår mellan Elsa och Saga och det är fantastiskt att få läsa om Saga här.
Kram Tove

 
Emma

Emma

30 augusti 2011 18:39

Hej!

Även jag brukar kika in på din blogg. Har Lovis med DS som är ett år yngre än Saga :)

http://lonelo.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria och Jimmy - 12 mars 2014 17:10

http://www.ur.se/Produkter/179270-Du-och-jag-Ebba-och-William ...

Av Maria och Jimmy - 10 mars 2014 21:13


Dagen närmar sig och vill du uppmärksamma den kan du bära udda strumpor den 21/3! ...

Av Maria och Jimmy - 4 mars 2014 22:54

11.20 in i programmet dyker vår tv-stjärna upp!!! http://www.svtplay.se/video/1849862/4-3-22-00 ...

Av Maria och Jimmy - 4 mars 2014 20:51

Några gången under detta reportage syns en lycklig Saga!!! Inspelning under hennes fotbollsträning! http://www.svt.se/sport/grunden-bois-kritiserar-forbundet ...

Av Maria och Jimmy - 3 februari 2014 16:52


Nybadad tjej planerar för veckan som kommer!

Ovido - Quiz & Flashcards